Strand/verjaardag - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Chiel Hemink - WaarBenJij.nu Strand/verjaardag - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Chiel Hemink - WaarBenJij.nu

Strand/verjaardag

Door: chielhemink

Blijf op de hoogte en volg Chiel

20 Oktober 2010 | Ecuador, Guayaquil

Dag lieve allemaal,

Jaja, maandag en dinsdag zijn we met de jongens van de eerste en tweede etappe naar het strand geweest! Zowel voor ons als de jongens een uitdaging: als ze zich niet goed zouden gedragen mochten ze niet mee en voor ons was het nieuw om ruim 30 chicos te vermaken. Alles liep verspoedig! Maandag na het middageten gingen we met een busje vol enthousiaste chicos naar het strandhuis van het project. Dezelfde inderdaad waar wij het vrijwilligersweekend hebben gehad. Toen we aankwamen gingen we als snel naar het strand. Sommige waren nog nooit op het strand geweest, dus het was uitgelate boel: zwemmen, elkaar ingraven of zoals ik op de tweede dag in de zon inslaap vallen. Ja, inderdaad, je kunt precies zien waar mijn handen op mijn buik lagen!
´s avonds na het eten was er tijd voor spel en dans voor de jungs. En daarna werd mij verteld dat we een film gingen kijken...
Maar nee hoor! Er werd een lekkere taart tevoorschijn gehaald, inderdaad Chris stuk groter aan deze kant van de wereld, en mijn verjaardag werd gevierd met de chicos! Voordat ik de taart mocht aansnijden spraken de jongens een aantal wensen uit en ik kreeg een t-shirt van Barcelona! Die uit Spanje, hier hebben ze namelijk ook een barcelona. Vervolgens mocht ik de taart en snijden en ze zaten weer vol met suikers en energie, ze trilenden bijna van de stoelen af, er moest wat beweging komen: ze hadden een coole break-dance-act geoefend! Uiteraard onder de begeleiding van 50cent btw! Een aantal moeten nog oefen, maar de meeste wisten veel leuke moves te maken en het was zeer leuk om naar te kijken. Hierna vielen de oogjes al bijna dicht dus gingen we maar naar bed!
Dinsdag gingen we maarliefst twee keer naar het strand. Er was weer tijd voor zwemmen, voetballen en veel foto´s maken. Daarna gingen we terug voor het middageten en daarna was er een thema. De chicos moesten opdrachten maken ivm hun gedrag. Zo moesten ze bijvoorbeeld gaan aangeven waarom een gevecht begint en hoe ze dat het beste kunnen voorkomen. Hierna gingen we voor de laatste keer naar het strand. Kan me herinneren dat Maxime tegen me zei: ´Nou zeg, ik verkleur hier ook niet veel, normaal ben ik na 3 dagen zon al zwart!´. Nou die hadden we maar beter af kunnen kloppen. ´s Avonds kwamen we terug op het Patio en die zagen dat we wel degelijk verkleurd waren. Cangrejos werden we genoemd, kreeften. Nouja, dit voor zover het strand.

Vrijdag zaterdag en zondag wordt mijn verjaardag ook gevierd, vrijdag gaan we kreeft eten, een traditie hier als iemand jarig is. Zaterdagavond gaan we richting een bar, lkkr shiggeren, om de verjaardagen van Byron, Tatiana en mij te vieren en zondag gaan we naar Pargue Nacional bla bla om wat rond te kijken en uit te rusten. Ook vindt om 11 uur een heuze SkypeBirthdayParty plaats! Jaja zal de boeken ingaan. Samen met de familie gaan we mijn verjaardag skypen! Eens kijken hoe dat is.

Voor de rest gaat het werk zijn gangetje. Anders deze 3 dagen waren wel dat er een jongetje was die we ook wel Loquito noemden, een gekke dus. Als hem het niet zinde sloeg, spuugde of bijtte hij je gewoon. Volgens Maxime had hij waarschijnlijk ook een trauma met mannen, vrouwen sloeg hij niet en de chicos sloeg hij ook niet veel. Mentaal is hij ook niet helemaal 100 en hij ziet ook heel slecht, dus als hij schrikt slaat hij. Vandaag heb ik hem samen met Alex naar huis gebracht, omdat hij hier niet tussen past, deze was te complicatief. Bij zijn huis hebben we de thuissituatie opgenomen en Janina gaat nu met een andere organisatie praten of hij daar heen kan. Daar zitten alles Loquitos van Guayaquil zei Alex. De reis erheen viel trouwens ook nog niet mee, hij wist de weg namelijk niet meer zo goed. Uit frustratie ging hij mij en Alex slaan, of wat er voorbij liep gaf hij een tik. We zeiden hem dat we weg zouden gaan als hij niet mee werkte toen hij boos ging zitten huilen en tieren. We liepen weg en uiteindelijk volgde hij ons wel weer en na wat dwalen vonden we zijn huis.
Casus is vrij algemeen: hij heeft acht broers, zijn vader woont ergens anders, geen werk. Zijn moeder, waar hij woont, ook geen werk. Huis bestaat uit 5m2 met twee bedden, een tv-tje en een koelkast. Huis is gemaakt van cement en hout. We spraken met een broer van hem, jaar of 20 en homoseksueel. Hier konden de problemen met mannen wel eens vandaan komen.
Vandaag heb ik in ieder geval weer veel indrukken opgedaan. Het jongetje Steven, we zijn door een ander gedeelte van Guayaquil gegaan, hier en daar zijn er wat op straat aan het vechten etc.
En zo realiseer je je weer dat je niks te zeiken hebt in Nederland.

De komende tijd moeten Max en ik ons visum regelen. Dat moet in Quito en binnenkort hebben we 5 dagen vrij. Waarschijnlijk gaan we bij Padre Marco op bezoek en daarna naar Quito. Het schijnt daar in ieder geval wel wat mooier te zijn en er zijn ook meer toeristen. Het weekend van 13 november gaan we naar Montañita, een strandplaats waar veel gefeets wordt. Al met al gaan we ook een keer lekker de toerist uithangen wat ook wel weer leuk is!

Nja ik moet weer een bordje met rijst naar binnen werken, dus ciao!

Que les vaya bien y que me escriban unas palabras cariñas!

Besos y ambrazos Chiel

  • 20 Oktober 2010 - 23:26

    Chiel Hemink:

    Foto´s komen nog zsm!

  • 21 Oktober 2010 - 08:29

    Anne:

    Hee broertje!

    wat een indrukekkend verhaal! Lijkt me wel leuk om ook eens op huis bezoek te gaan. Zie je de jongens ook van een andere kant als alleen bij jullie! Doen jullie dat vaker? (op bezoek thuis)
    Wat leuk dat je met de jongens je verjaardag hebt gevierd! Zo groot feest als jij hebt gehad en krijgt is in Nederland niet hoor;)
    Geniet ervan! We kijken erna uit om je zondag te zien!
    Mama heeft zich inderdaad aan jou idee gehouden;) frietjes en een kratje bier..

    p.s. We krijgen deze Week nog onze bank.. we gaan hem voor je inzitten.Als je thuis komt kun je lekker een avondje op onze bank vertoeven;)

    dikke kus ,
    je zus

  • 21 Oktober 2010 - 17:56

    Mama:

    Wat een verhaal. Ik denk dat je inderdaad wel eens denkt dat we in Nederland niks te klagen hebben.
    Gisteren je pakketje op de post gedaan. Tussen 6 en 12 dagen is het er.
    Nienke komt net binnen. Ze zijn weer terug uit Frankrijk. Ze hebben het erg leuk gehad.
    Nou, tot zondag op onze skype party. We hebben er veel zin in. Aico wil je lekker gaan maken met een berehap met pindasaus. ha ha
    Veel liefs
    Nienke en mama

  • 22 Oktober 2010 - 16:45

    Roelien:

    Hoi Chiel,
    Wat maak jij wat mee, zeg!
    Succes met je visum.
    Vast een hele leuke verjaardag,
    groetjes je tante,
    Roelien

  • 23 Oktober 2010 - 13:05

    Papa:

    Hola Miquel,
    Wij zijn weer terug zoals je al gelezen hebt. Fijne tijd gehad in Spanje en Frankrijk. Samen met Nienke nog de wijnproeverij bezocht in de Elzas. We hebben ook nog wat handel voor Malle Pietje ingeslagen.

    Leuk om jullie strandavonturen te lezen. Je verjaardag komt dit jaar wel uitgebreid aan bod!
    Indrukwekkend hoe gecompliceerd een 'normaal' gezin in elkaar zit daaro. Ik ben blij en trots dat jij iets voor ze kunt doen.

    Nou, graag tot zondag. Tot de skype-hype.

    Abrazo cordial,
    papa.


  • 23 Oktober 2010 - 18:09

    Benno En Anja:

    Hallo Chiel,

    Leuk je verhalen te lezen en zo een beetje te volgen wat je doet.
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, goed te horen dat die niet ongemerkt voorbij gaat.
    Geniet ervan en sterkte met alles.

    groetjes,
    Benno en Anja

  • 24 Oktober 2010 - 09:34

    Marcel En Anne:

    GEFELICITEERD!!!! We hopen dat je een fijn weekend hebt!
    Maak er een goed en gezond jaar van!

    dikke kus,
    Marcel en Anne

  • 24 Oktober 2010 - 11:20

    0pa En Oma:

    Lieve Chiel
    Vanuit onze kamer van Harte gefeliciteerd met je verjaardag, en hopen dat het komende jaar een goed jaar mag zijn. Wij zullen je wel volgen.
    Met ons is het goed.
    Hartelijk gegroet OPA en OMA

  • 24 Oktober 2010 - 14:09

    Dave.:

    gefeliciteerd maat!
    19 jaartjes oud alweer. nu word je een echte hunk!
    tof dat je met die chicos naar het strand kon! wel leuk om een beetje uit die sleur te gaan denk ik ofniet?
    ik hou het even kort want moet nu werken!
    fijne dag vandaag, ik drink er vanavond eentje op je!

  • 24 Oktober 2010 - 15:59

    Jopie:

    He Cheil!
    De hartelijke felicitaties vanuit Amsterdam! Aart en ik zitten nu in een nieuwe woning, een wat kleinere cel in Watergraafsmeer. Best prima allemaal hierzo, maar ik mis al wel de avondjes bij paddy's. Wat hadden we mooi kunnen keuvelen over het nieuwe kabinet en het proces tegen Geert. Maar dat halen we over een paar maandjes allemaal wel weer in.
    Geniet van je verjaardag vandaag!

  • 24 Oktober 2010 - 16:02

    Jessie En Marie José:

    Hoi Chiel,
    Van harte gefeliciteerd met je 19e verjaardag!!
    we denken aan je en drinken op jouw gezondheid 'n (of twee) borrel!

    dikke zoen van ons.

  • 24 Oktober 2010 - 16:51

    Marion:

    Hoi Chiel,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Goede party had je. Lijkt mij ook wel een keer wat. Verjaardag in de zon aan het strand is toch anders dan aan het eind van de winter in Winterswijk...
    Wij zijn vandaag naar de slag om Grolle (Groenlo) geweest. Is wel heel iets anders. Hier werd ook gevochten, maar spugen en slaan heb ik niet gezien. Wij waren even terug in de tijd. Het was 1672 in Groenlo we hebben gezien hoe het leger van Frederik Hendrik Groenlo terug pakte van de Spanjaarden.

    Groeten uit Winterswijk,

    Marion

  • 24 Oktober 2010 - 21:34

    Chris:

    Hejjjjj Chiel,

    ik spreek je nu ook op msn en heb je ook gefeliciteerd, maar ik doe het nu ook nog maar even zo. Bij deze nogmaals van harte gefeliciteerd met je 19de verjaardag! Jammer dat jij niet slachtoffer bent geworden van een taart faceplant, altijd leuk voor in het foto album.

    laf ya!
    Xx Chris

  • 24 Oktober 2010 - 21:46

    Roelien:

    Hoi Chiel,
    van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag.
    Een hele leuke dag gewenst.
    je tante, Roelien

  • 26 Oktober 2010 - 19:04

    Jos:

    Leuk verhaal Chiel! en uiteraard nog van harte gefelicteerd maat. Ik zie dat je het uitbundig hebt gevierd met de locals;)Klinkt interessant om het gedrag van de kinders te analyseren, daar wil ik bij terugkomst natuurlijk alles over horen.
    De groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Guayaquil

Chicos de la Calle

Recente Reisverslagen:

11 Februari 2011

Daar was ik weer na een tijdje

06 Januari 2011

Gelukkig nieuwjaar!

30 November 2010

Een tijdje geleden

08 November 2010

¡¡¡Quito!!!

24 Oktober 2010

foto!!
Chiel

Actief sinds 09 Aug. 2010
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 31086

Voorgaande reizen:

08 September 2010 - 04 Maart 2011

Chicos de la Calle

Landen bezocht: