Eerste werkweek - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Chiel Hemink - WaarBenJij.nu Eerste werkweek - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Chiel Hemink - WaarBenJij.nu

Eerste werkweek

Door: chielhemink

Blijf op de hoogte en volg Chiel

19 September 2010 | Ecuador, Guayaquil

Hola, buenos dias!

Na een week werken een beetje relativeren! Bij de foto's kun je zien hoe de boefjes eruit zien. Die dag, woensdags, was er een viering. Daarna was er een entertainster die de jongens met muzier en spel liet spelen. Zo kon je ook zien dat het nog jongetjes zijn.
Een week gewerkt en de woorden No pelear! en Déjalo! (Niet vechten en laat dat) heb ik wel het meest gebruikt. Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me ook dat muy bien! en hahaha! ook veel gebruikt wordt. Het zijn echt 2 totaal verschillende werelden waarin de jongens leven. Aan de ene kant aggresief mannetjes gedrag maar aan de andere kant vinden ze het maar al te leuk om even bij je op schoot te babbelen over van alles. Ik begin ze nu een beetje te kennen. Sean Jairon(jongetje op foto met alex, grote man met snor) en Alexandre hang ik nu veel mee rond. Alfonso, Raison en Joao zijn meestal wel aan het voetballen en hangen lekker het mannetje uit! Sean Carlos en Jonathan is een dodelijk duo en staan bijna altijd aan het begin van een ruzie. En Pablito is niet vervelend maar ernstig getraumatiseerd en draait elke dag wel een keer door het dolle heen. Wat betekent: straatstenen vliegen door de lucht en veel commotie er rondom heen. Hij is iets meer dan een maand nu op het project en dat valt te merken! Afijn zo kan ik nog ff doorgaan, ik stuur wel een keer een fotoserie met namen en alles erbij.

Voor het eerst in maanden was ik afgelopen vrijdag weer een keer echt moe en deze keer niet van uitgaan of slecht slapen, nee het zijn drukke werkweken. Mijn werkweek:
's ochtends om 6 uur gaat de werken en om stipt 7:25 vertrek er een busje vanaf Albergue Langs alle prohecten van Chicos de la Calle. Op Patio Mi Pana aangekomen word ik warm verwelkomt door de chicos en madrina, de kokkin: un café Miguelito! Op Dinsdag en donderdag neem ik brood mee dus deel ik die eerst uit. Daarna wordt er eigenlijk tot twee uur een beetje aangeklungeld. Van 8 tot half 12, 12 uur gaan de chicos meestal voetballen of een videootje kijken en moeten wij een oppassen dat er niet gevochten wordt. We proberen ze dus ook te stimuleren met sport en spel om ze niet te laten vervelen en zo niet te vechten. Maar achja, voetballen zorgt meestal ook wel weer voor ruzie maar dan in mindere mate, pluspuntje dus. Half 12-12uur is dan meestal het middageten met een lekkere beker vol suiker erbij en zo worden de koolhydraten en de energie er lekker ingepompot om vervolgens tot 14:00 een zware tijd te hebben, er gebeurt van alles!
Uiteindelijk komt de rust voor ons om twee uur, de kinderen hebben les. Meestal geef ik in die tijd Byron en Alex Duits en Nederlands les. Als Alex rond half 9 aankomt is het dus: Goedemorg chieeuw, alles goed! Lekker billen HAHAHA! Ik heb hem een woordenboekje met plaatjes gegeven vandaar:P!
Om 16:00 zijn de lessen afgelopen en gaan we meestal nog ff voetballen o.i.d. Om kwart voor 5 vertrek ik meestal weer naar Albergue. Nu heb ik tot 19:00 een beetje tijd voor mezelf, meestal een douche en daarna probeer ik wat te helpen. Na het eten wordt er huiswerk gemaakt waar Max en ik dan bij helpen en daarna tegen half 10 tukkie doen.....
BLIEB BLIEB BLIEB, 6 uur! daar gaan we weer!
Nou zo dus ongeveer en afgelopen weekend hebben we een beetje kunnen relaxen. Gisteren hier en daar wat geholpen en geping-ponget en vandaag zijn we naar het centrum geweest met Ruben en andere voluntarios om de stad wat te verkennen.

Wat me wel het meest bij blijf van deze week is dat we alles kamers hebben doorzocht naar marihuana, want het komt voor dat er nog eens gebruikt wordt. Terwijl de kids in de klas zaten moesten we alles doorzoeken, van achter de stopcontacten tot boven de plafondplaten, alles is aan bod geweest. Toch wel confronterend dat de jongens, rond de 12, verslaafd zijn aan die zooi.

Het wennen aan de omstandigheden gaat steeds beter. De taal, het straatbeeld, de warmte, beetje bij beetje gaat het beter.

Nou, dat was um weer voor even, veel leesplezier gehad hoop ik en laat even een leuk berichtje achter!

Saludos y besos Chiel!


  • 20 September 2010 - 06:52

    Anne:

    Weer een super reisverslag! Je kan alles mooi omschrijven. kan het helemaal voor me zien! Leuk dat je de kinderen nu als mensen gaat omschrijven en niet als die jongens die met stenen gooien en messen vechten (zeg maar).
    Ook verslaafden zijn gewoon mensen en zeker als je ze moet helpen met stoppen is het leuk om ze vooruit te zien gaan.

    Misschien heb je voor mij nog wel tips waar ik kan zoeken als ik een kamer controle doe:P

    Leuk dat ze ook Nederlands proberen te leren. Het valt me op dat ze je snel tot zich nemen! Dan maak je een goede indruk op ze!!

    Vandaag wordt je scooter opgehaald. als je even een mailtje wilt doen of je het op je rekening wilt of een andere manier dan weten we wat we met het geld moeten doen.

    Vrijdag zijn Marcel en ik in ondertrouw gegaan! hihi.. We gaan je wel heel erg missen 1 december! Ook al doen we niet veel bijzonders..

    Verder alles goed met ons.
    We passen goed op mama;)

    Nou dit was even kort voor jou hoe het hier is:p

    Lief broertje doe het rustig aan! leuk dat je af en toe eens belt ook al is het midden in de nacht;)

    dikke knuffel,

    Marcel en Anne

  • 20 September 2010 - 07:09

    Papa:

    Hola Chiel,duro trabajo voluntario!Estoy mucho feliz con estos informes!
    Los ninjos son hermoses.
    Lo siento por lo que es tan difficíl.
    Agradable que tu pues hacer algo por ellos.
    Ocupado horario todos los días! Afortunadamente satisfactoria.

    Chiel wil je het adres geven van de Albergue?
    (Ik vond een Albergue de Ninas Hogar de cristo op Google maps maar dat lijkt me iets anders.)

    Le deseo una buena semana!
    Abrazo, DD.

  • 20 September 2010 - 07:30

    Anne:

    Oke pa en nu in een taal die wij Hollandse mensen ook begrijpen!!

  • 20 September 2010 - 07:42

    Mama:

    hoi chiel
    mooi verslag. Zo krijg ik langzamerhand een beeld wat je doet. De vermoeidheid is inderdaad denk ik andere vermoeidheid dan na het stappen. Ik denk dat dit meer voldoening geeft. Fijn dat je er nu al zo kan zijn voor de mensen.
    Ik ben erg trots op je.
    Fijn dat ik dit weekend even contact met je had, al was het dan wat behelpen, zonder beeld en geluid.
    We hebben het vaak over je. Iedereen is betrokken.

    Bij ons gaat het goed. Druk geweest bij Harry. Het is al erg leuk geworden. Geeft een voldaan gevoel.

    Nou Chiel, ik wens je een goede week toe en let goed op jezelf. Doe je Maxime de groeten?
    Liefs Mama
    veel liefs, mama

  • 20 September 2010 - 08:18

    Dave:

    he maat!

    Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt en het goed met je gaat!
    tof dat je al een beetje een band met die jochies op kunt bouwen. Ik kan er nog steeds met de kop niet bij dat die jongetjes gewoon aan de drugs zaten/zitten, ze lijken zo onschuldig op de foto's!

    Het gaat hier in Doetinchem nog steeds goed. Joep en ik zaten afgelopen zaterdag nog even aan de magische tafel in paddy's. We kwamen tot de conclusie dat we je toch echt wel een beetje missen hier!
    maar we hebben gedaan wat we anders met jou ook zouden doen, we hebben lekker (teveel) biertjes gedronken en mooie avond gehad bij thepianohouse!
    donderdagavond gaan we waarschijnlijk met een aantal boys naar amsterdam, zal ook wel weer een flinke bende worden.

    Heel veel succes nog kerel! Ik hoop dat je het zo naar je zin blijft houden!

    Dave.

  • 20 September 2010 - 10:53

    Nienke:

    Hey daar,

    Zo dat zijn nog eens werkdagen. Dan hebben wij het bij malle pietje een makkie.
    Maar dat is natuurlijk totaal anders.
    Erg leuk om te lezen hoe je dagen er uit zien.
    Ik kan me er een beetje een beeld bij vormen.
    Toch als je bedenkt hoe goed wij het hier hebben, dat het hier al erg is als een kind van 12 een slokje bier wil proberen. Dat is zo'n groot verschil waar jij nou elke dag mee te maken krijgt. Ik hoop dat je de kinderen daar kunt helpen en ze weer een beetje kind kunt laten zijn.
    Geniet van de kleine stapjes vooruit die ze maken.

    ff iets heel anders heb je mijn mail nog gekregen.
    Zit te bedenken of ik je goede hotmail adres wel heb.
    Snap dat je alle mailtjes niet kunt beantwoorden maar vind het fijn te weten dat je hem gekregen hebt.

    sinds jij weg bent is het als wij thuis komen en s'morgens voor we weggaan ff kijken of er nog een berichtje is en of hij op skybe zit. Natuurlijk niet op skybe haha daar is het nog te vroeg voor. Wel hebben wij onderling nou meer contact via skybe dan met de telefoon hahah.
    Heb je al weer een tijd niet gesproken dus kijk vanavond ff of ik je nog kan spreken.

    Misschien tot vanavond en anders tot mails/lees.

    Dikke kus Nienke

  • 20 September 2010 - 12:47

    Marion:

    Hoi Chiel,

    Wat leuk om je zo te volgen. Zit je zo ver weg en weet ik meer van je dan toen je nog in Doetinchem zat. Heb bewondering voor hoe je je staande houdt. Lijkt me een hele klus, maar wel een ontiegelijk mooie! Deze ervaringen neem je je hele leven mee. Je doet zoveel mensenkennis op. En zoals al uit vorige verslagen te lezen viel is het non-verbale nog belangrijker dan het verbale gedeelte.
    Geniet van de schoffies en bedenk dat het eigenlijk nog maar hele kleine jongens zijn die jaren lang alleen maar met overleven bezig zijn geweest. Verwacht niet te veel van ze, maar BEN er gewoon. Dan doe je al genoeg.

  • 20 September 2010 - 16:53

    Frits:

    Querido Chiel,

    Gracias por tu mensaje!
    Me gusta mucho leer sobre todos les asuntos emocionantes de tu vida.
    Te deseo que tu disfrutas
    tu estancia.

    Me hace mucha illusion de ir
    a Ana y Alvara en dos semanas juntos con tu padre.

    Sea cuidado para los chicos con los cuchillos.

    Y naturalemente sea feliz
    tambien!

    Saludos cordiales,

    Frits

  • 20 September 2010 - 23:11

    Jelle & Joep:

    Hiep hoi Chiel,

    Van harte proficiat met het behalen van je vwo-diploma, tevens je rijbewijs. We hoorden over je reis van je goede vriend Yannick. Helaas is hij nu de pijp uit. Hij had z'n bordje niet leeggegeten, wat wij niet leuk vonden. Hij had namelijk gekookt en wij moesten die troep wel eten. Toen Yannick ook nog eens seks had met de werkster, was voor ons de maat vol. Hij resideert dus vanaf nu weer onder de brug en lijkt gestopt te zijn met zijn studie.
    Ondertussen vermaken wij ons prima. We hebben via Tommy teleshopping een achtdelige pannenset aangeschaft. Als we nu bestelden, kregen we voor de helft van de prijs een stapel vershoudbakjes erbij. Een aanbieding die we niet konden laten liggen. Zodoende voorzien we nu de gehele groep van kookcursussen. Donderdag komen ze langs voor een workshop.
    We hebben erg genoten van je foto's. Helaas konden we ze alleen niet zien op jelle's iPhone.

    We wachten met snikkels op je volgende verhaal!
    Doe Maxime de groenten en tot horens!

    Groeten uit Mokum,
    Aart Staartjes en Jopie Zoetemelk
    Verstuurd vanaf mijn iPhone

  • 21 September 2010 - 14:37

    Thom:

    Mate, tof verhaal wederom! Leuk om al je belevenissen te lezen, ik ga zo eventjes je foto's bekijken. Heel veel plezier, rustig aan met al die kleine patsertjes die zo onschuldig lijken en tot spreeks!
    Thom

  • 22 September 2010 - 21:32

    Ilse:

    Hoi chielie!

    Het ziet er naar uit dat jij goed werk verricht! Het lijkt mij wel pittig hoor, vooral omdat het zo anders is dan hier! En wat je al schrijft dat je zelfs bij zulke jonge jongens al zo streng op drugs moet controleren!
    Zet 'm op!
    Groetjes uut Deutekom
    p.s. het is wel een gemis nu zonder jou op de zaterdagavond in de stad hoor! :p
    xx iel

  • 24 September 2010 - 18:18

    Roelien:

    Hoi Chiel
    Ik lees het al, je beleeft een heleboel. leuk, hoor , zo ben je niet meer zo heel ver weg.
    Pas goed op je zelf en ik lees wel weer van je.
    Kreggel hollen
    je tante Roelien

  • 25 September 2010 - 16:34

    Marie José:

    hoi Chiel,
    jeetje wat 'n ervaringen en dat in zo'n korte tijd! petje af!
    wat 'n geluk dat Banjer niet kan lezen!
    succes en groetjes.

  • 30 September 2010 - 21:54

    Dave.:

    He kerel,

    Denk dat het nu wel iets minder gezellig is daar of niet?
    Merk je iets van de noodtoestand?
    Hoop dat jullie niks overkomt! Hou ons op de hoogte!

    Dave.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Guayaquil

Chicos de la Calle

Recente Reisverslagen:

11 Februari 2011

Daar was ik weer na een tijdje

06 Januari 2011

Gelukkig nieuwjaar!

30 November 2010

Een tijdje geleden

08 November 2010

¡¡¡Quito!!!

24 Oktober 2010

foto!!
Chiel

Actief sinds 09 Aug. 2010
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 31082

Voorgaande reizen:

08 September 2010 - 04 Maart 2011

Chicos de la Calle

Landen bezocht: