Even snel! - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Chiel Hemink - WaarBenJij.nu Even snel! - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Chiel Hemink - WaarBenJij.nu

Even snel!

Door: chielhemink

Blijf op de hoogte en volg Chiel

27 September 2010 | Ecuador, Guayaquil

Hola, Buenos dias a todos.

Even snel een klein verhaaltje voordat ik ga eten. Doordeweeks is er niet veel tijd om te internetten, dus de verhalen zullen vanaf nu vooral in het weekend komen.

Ik ben nu gewend geraakt aan het ecuadoriaanse leven, het eten de taal en het klimaat. De structuur van de werkdagen doen me ook zeer goed. Ik heb nu weer ´weekend´, niet zoals eerst de hele week een beetje aanklungelen, maar echt weekend. Doordeweeks werken en ´s avonds gewoon een keer moe zijn en weer fit wakker worden is wel weer lekker.

Wat mijn werk betreft is het nu eeerrrggg rustig. Er heerst Varicela, bacillen, onder de jongens. Of basillen weet niet precies, heel veel pukkels in ieder geval. Alle jongens zijn ongeveer weg, behalve de interne, dus we staan nu met 4 vrijwilligers op 3 a 4 jongens. Aan de ene kant wel lekker rustig maar ook extreem saai, er gebeurt niet zoveel en je kunt ook niet echt een activiteit doen met zo weinig chicos. Vandaag hebben we de slaapkamer van de jongens helemaal gedesinfecteerd, jaja met chloor, dus ik heb een wit t-shirt erbij!

Afgelopen weekend was wel een leuke.
Vrijdags zijn we naar een salsacafé geweest omdat een van de vrijwilligers binnenkort weg gaat. Was wel weer ff lekker, paar biertjes, wat salsa-pasjes geleerd en lekker slap ouwehoeren. Aná uit Spanje, vrijwilliger, was ook mee. Zij is ontzettend aardig voor Maxime en mij, een leuke vriendin erbij. Zij werkt in Durán bij de grote jongens en gaat in december weer weg. Rubén was ook mee, klein, druk mannetje. Hij is een beetje de ´jefe´ van de kinderen op Albergue, waar wij verblijven. Hij werkt ontzettend veel en geeft echt zijn leven aan de kinderen en is altijd vrolijk.
In ieder geval Maxime en ik kwamen kwart over 1 ongeveer thuis en om half 6 ging de wekker voor het vrijwilligersweekend. Had ik eigenlijk niet zo veel zin in, maar was uiteindelijk wel leuk. Het was aan het strand, dus heb nog lekker gezwommen en klein beetje bijgekleurd. Er waren presentaties over hoe je met de kinderen moet werken en omgaan, wel allemaal in het Spaans, dus we hebben er niet veel van meegekregen.
Er waren ongeveer 35 vrijwilligers uit Quenca, Quito en Guayaquil (en nog een plaats waar ik de naam niet meer van weet). Uit Quito kwamen ook wat Duitsers en dat was sehr gemütlich om weer eens met europese jongeren om zu gehen!

Voor de rest gaat het eigenlijk zijn gangetje. Eten is goed, en heeeuul veeuuul. De mensen zijn aardig. Alleen vind ik het af en toe moeilijk om me te plaatsten in de denkwijze van de salesiaanse jongeren hier. Veel geloof en ze leven als een vaste kern, ze gaan en mogen niet uitgaan of weggaan dus zien ze ook geen andere vrienden. Na speculeren denken we dat in ieder geval. Ook de definities uitgaan en feest is bij de jongeren van hier anders. Uitgaan is eigenlijk weggaan van het project, dus de stad in om rond te lopen op de boulevard etc. Feestavond op het weekend was spelletjes doen en wat zingen. ´Wij´ doen dat meestal anders bij de G.C. DRK!

Nja ga zodalijk eten en moet nog wat bacillen afdouchen dus ga maar weer!

Saludos, besos y ambrazos Chiel!

• 28 September 2010 - 06:52

Pa:

Hola,
    Ik ook even snel: ga zo de winkel weer in. Je hebt je al snel aangepast aan Ecuador. Na 2 wk al..
    Hebben de jongens de waterpokken?
    Even rustiger vaarwater is voor jou misschien wel lekker. Geniet er maar van.
    Je Spaanse mail ben ik nog aan het vertalen, tja, zonder Google...
    Hasta a pronto!
    Abrazo, dd.

• 28 September 2010 - 16:18

Marieke:

Dag Chieldebiel!
    Vind je verhaal leuk :). Vooral t stukje over de pukkels. Ik zit nu in Groningen in een of andere computerzaal maar ben al klaar dus dacht even op je site kijken. Wel supertof allemaal hoor! En ben je echt al aan t eten gewend? Vind ik knap van je:p. Ga zo thee dirnken, zonder jou. Wel n beetje jammer hoor:P. Hele dikke vette lebber.

• 28 September 2010 - 19:36

Alice De Vries:

hadie chiel,

heb zonet al je reisverslagen gelezen. leuk om van iemand die je kent te lezen hoe het er aan de andere kant van de wereld aan toe gaat. wat een wereld van verschil.
    ik miste je net wel trouwens, want ajax-ac milan spelen een uefacupwedstrijd en je kwam niet even aanwippen om met bram te kijken.
    nu zit Nikki de wedstrijd te volgen want een jongen die ze leuk vindt is ajax-fan en ze heeft gezegd dat zij dat ook was en dat vond ie supercool - nu moet ze wel kijken natuurlijk, anders kan ze niet meepraten bij de nabeschouwing haha.. voor de liefde moet je wat overhebben. het begint hier al aardig naar September te ruiken - de zomer lijkt nu echt voorbij. verder loopt 't wel lekker - bram heeft het naar z'n zin op school, nikki ook en ik tas vrolijk verder.

tot de volgende keer.

groetjes van alice

• 29 September 2010 - 09:43

Anne:

Hee chieltje!

Super dat je kan wennen aan de dagritme! Nou ga je weer uit omdat je zin hebt en even wat anders te doen. De laatste tijd deed je dat hier alleen om maar wat te doen te hebben! wat een verschil.
    Leuk om weer een verhaal van je te lezen!
    Ik hoorde dat je mama even hebt gesproken.. Fijn dat je af en toe kan bellen. Is toch wat persoonlijker contact.

Hou je goed!
    liefs,
    marcel en anne

• 29 September 2010 - 15:48

Guus:

ziet er allemaal goed uit jonge! neem mn petje voor je af!
    volgend jaar wel in groningen gaan studeren he!!

xx

• 29 September 2010 - 22:55

Joop En Jelle:

Hoi Chielranddebiel,

Wat leuk dat je maandag belde, jammer dat de verbinding niet zo goed was, maar het was erg leuk je 'live' te spreken.
    Ben jij wel helemaal gezond nog? Of begint er ondertussen al een champignonnetje te groeien?

Hier gaat ondertussen alles goed, Jelle is laatst zelfs naar de universiteit geweest! (om te sporten, en sindsdien loopt hij rond als een opa omdat hij kapot gaat van de spierpijn.)

Yannick heeft trouwens ook weer een teken van leven gegeven. We zagen onlangs een bos haar langskomen op een skateboard, dus dat moet onze Yannick geweest zijn.

Om er toch ook een beetje bij te horen, hebben ook wij ons spanjools wat bijgespijkerd. Dus:

Hela hola kindercola en tjauw!
    Jopie Zoetemelk en Aart Staartjes!

p.s. als je nog een leuk ecuadoriaans recept hebt, mail 'm ff door. Dan verwerken wij hem in de cursus van volgende week.

• 29 September 2010 - 23:08

J&J:

Chiel necrofiel, geboren in Tjernobiel.

Hokus pokus pilatus pas, Yannick stinkt naar vuile was.

• 30 September 2010 - 22:08

Thomas:

Tof dat je het naar je zin hebt daar chiel!!

Ik zie zojuist dat er een noodtoestand in equador is uitgeroepen, krijg je daar nog wat van mee? Ik schrok namelijk nogal.

Hoor t graag!
    kus Thomas

• 01 Oktober 2010 - 07:21

Roelien:

Hoi Chiel
    Succes met de bacillen.
    Zo te lezen een andere cultuur dan hier, bijzonder,
    Ik zag net op TV dat de noodtoestand was uitgeroepen en je binnen moet blijven.
    Kreggel hollen ,he.
    groetjes van je tante ,
    Roelien

• 01 Oktober 2010 - 13:02

Anja:

Hallo Chiel,

Fijn dat het zo goed met je gaat en dat de regelmaat je goed doet.
    Vermaak je je nog een beetje in deze bacille-beestjesperiode? Mogen jullie nog wel de straat op nu de noodtoestand is afgekondigd? Je merkt, we proberen je wel een beetje in de gaten te houden maar pas vooral goed op jezelf.

groetjes,
    Anja

• 01 Oktober 2010 - 13:07

Anne:

Lieve chiel,
    Net gehoord van mama dat je binnen moet blijven. We denken aan je en doe voorzichtig!

liefs,
    ons